اینستاگرام, تجارت, شبکه های اجتماعی, وبسایت

مقایسه وبسایت با شبکه های اجتماعی

مقایسه وبسایت با شبکه های اجتماعی

WebVsSocialMedia

مقایسه وب سایت با شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام

مقایسه وب سایت با شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در دهه قبل تا امروز شبکه های اجتماعی نقش مهمی در ارتباطات ایجاد کرده اند و فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی تقریبا برای تمامی مردم جهان امر عادی به حساب می آید. طبق آمار جهانی در سال 2018، 24 میلیون کاربر فعال ایرانی (حدود 30% جمعیت کشور) سهم کاربری از این اپلیکشین را تشکیل می دهند.

در کنار این شبکه، تلگرام هم نقش مهمی در ارتباطات داشته است. قبل از فیلتر الگرام حدود 40 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام فعالیت می کردند. پس از فیلتر شدن تلگرام اگرچه آمار استفاده از آن افت ناگهانی داشت؛ اما بعدا با اپلیکیشن های مشابه و جایگزین و در نهایت فیلترشکن، این افت پس از مدتی جبران شده و مجددا تمام کاربران تلگرام به استفاده از این پیام رسان از طریق روش جدیدی روی آوردند.

در حال حاظر تعدادی از کسب‌ و کارها از همین اینستاگرام و تلگرام ایجاد شده اند. بسیاری از فروشگاه‌های کوچک، مشاغل خانگی، شرکت‌های کوچک، افراد خوداشتغال و حتی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و متوسط در این شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و از طریق  به ارائه خدمات یا محصولات خود یا ارتباط با مشتریان خود می پردازند. قبل از مقایسه این دو با وب سایت، مزایای آن ها را بررسی کنیم:

ویژگی های اینستاگرام و تلگرام:

  1. هر دو رایگان، محبوب، دارای امکانات مناسب، محیط کاربری ساده می باشند.
  2. پشتیانی و بروزرسانی آن ها توسط شرکت های برنامه نویسی بزرگ مدیریت می گردد.
  3. طبق توضیح داده شده در بالا، فرهنگ استفاده در جامعه روال عادی می باشد. جهت “معرفی کانال تلگرم و اینستاگرام“خود مقاله مرتبط آن را مطالعه کنید.
  4. امکان ایجاد کانال -گروه (شرایط فعالیت خصوصی) و ایجاد عضو و امکان ارسال انواع فایل ها در تلگرام (طبق تحقیقاتی ثابت شده که کاربران تلگرام نوشته هایی پر محتوا تر نسبت به اینستاگرام تولید می کنند).
  5. اینستاگرام تصویر محور عمل می کند که کاربران تمایل بیشتری به مشاهده یک عکس نسبت به متن طولانی دارند.
  6. امکان افزایش بازدید و جذب مخاطب با ارائه راهکارهای ساده. 

اینستاگرام و تلگرام دارای امکانات و مزایای متعددی می باشند. حتی قدرت ارتباطات در آن ها به گونه ای است که مهمترین اتفاقات و اخبار یک جامعه را به سرعت می توانند منتشر و برای عموم مردم اطلاع رسانی کنند. اما با این مزایا دارای مشکلاتی خاص خود می باشند که ویژگی های هر دو را نسبت به وب سایت کم رنگ کرده است.

ویژگی های وب سایت:

  1. امکانات بیشتر سایت نسبت با تلگرام و اینستاگرام.
  2. قابلیت افزایش رتبه سایت در صفحه اول گوگل.
  3. امکان فروش آنلاین و خرید با درگاه بانکی.
  4. امکان ایجاد روش های تبلیغاتی مختلف.
  5. امکان افزودن تبلیغات در گوگل روی سایت.
  6. امکان آنالیز مشتریان.
  7. امکان ارتباط با همکاران.
  8. اعتماد 100% در زمان خرید سبت به  تلگرام و اینستاگرام (گواهی نامه های اعتمادی مانند نماد الکترونیک).
  9. به تبع داشتن نماد اعتماد؛ افزایش اعتبار مشتری نسبت به کار.
  10. خطر فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام وجود دارد.
  11. دسته بندی محصولات در تلگرام و اینستاگرام وجود ندارد.
  12. امکان جستجوی محصولات در تلگرام و اینستاگرام وجود ندارد.
  13. عدم نیاز به عضو شدن و یا فالو کردن جهت دیدن محصولات نسبت به تلگرام و اینستاگرام.
  14. نداشتن محدودیت در حجم اطلاعات در سایت.
  15. عدم مالکیت اینستاگرام و ساخت چند مشابه با كار شما ( هر شخص با هر جایگاه اجتماعی می تواند فیک پیج هایی برای یک تجارت راه اندازی کند. البته تیک آبی این مشکل را تقریبا برطرف نموده است).
  16. مقطعی بودن تلگرام و اینستاگرام تا زمان معرفی اپلیکیشن جدید و رقیب (همینطور که در ابتدا وایبر و فسبوک محبوبیت داشت و سخنی از تلگرام و اینستاگرام نبود، ممکن است در آینده توسط رقبا جایگزین شوند).
  17. امکان اتصال سایت به هر نوع شبکه اجتماعی و ارسال محتوا همگام با شبکه و همچنین ارسال ایمیل تبلیغاتی.
  18. تلگرام از فقط از طریق اپلیکیشن خودش، قابل اجراست ولی یک وب سایت از هر وسیله ای که به اینترنت متصل شود، قابلیت فعالیت دارد. (اینستاگرام وب سایت نیز دارد ولی پلتفرم وب سایت آن نسبت به اپلیکیشن، محدودیت هایی دارد).

جمع بندی:

در این مقاله سعی شد تلگرام – اینستاگرام با وب سایت مقایسه شود. هر سه ویژگی های خود را دارا هستند و استفاده از آن ها در خیلی از کشورها ( تلگرام یک مقدار کمتر) امری عادی و روزانه گردیده است. به طوری کلی جهت کسب و کار کوچک و یا یک تجارت خاص، استفاده از “شبکه های اجتماعی” توصیه می گردد اما وب سایت یک فروشگاه 24 ساعته با امکانات کامل خواهد بود که برای کسب و کار با مقیاس متوسط تا بزرگ با رویکرد درآمد زایی، وب سایت اینترنتی (تعدادی از کسب و کارهای بزرگ امروز از طریق وب سایت خود موفق شده اند) که  پیشنهاد قطعی خواهد بود.